tel: +48 604 70 70 62
dasd
marża - jak ją ustawić?

marża

Jest bardzo prosty sposób na określenie idealnej wysokości cen. Jednak problem z bardzo prostymi sposobami jest taki, że choć w teorii sprawdzają się one świetnie, w praktyce nie zawsze można z nich skorzystać. Niemniej od czegoś trzeba zacząć, więc zaczyna się zawsze od obliczenia kosztów przygotowania danej ilości towaru lub wykonania usługi – cena nie może być niższa niż koszty, najlepiej też, żeby nie była im równa, a wyższa. Jak i dlaczego ta zasada się komplikuje?

Ustalenie cennika jest proste w świecie przewidywalnym. Gdyby cukiernik podsumował koszty mąki, cukru, proszku do pieczenia, barwników i prądu zużywanego w piecu, otrzymałby swój koszt – zgoda. Ale przecież koszty są również zmienne i nie można codzienne zmieniać cen! Tak naprawdę tym, co zmienia się bardzo często w takich przypadkach, jest marża. Koszty stanowią podstawowy poziom, poniżej którego nie można zejść.

Marża jest zyskiem ze sprzedaży

ustalając cenę na koszty plus marża przy zmianie kosztów cena może w pewnym zakresie pozostać stała, choć zmienia się rentowność firmy. I tutaj dochodzimy do sedna problemu – jak wysoka powinna być marża, aby pokryła zapotrzebowanie przedsiębiorcy na pieniądze, a jednocześnie nie odstraszyła klientów? Niestety od razu odpowiemy, że nie da się podać jednej wartości, jednak można skorzystać z kilku sposobów weryfikacji.

Tym, co robi każdy rozsądny przedsiębiorca przed ustaleniem cennika, jest sprawdzenie konkurencji. Koszty można policzyć w kilku wariantach i po odniesieniu ich do cen konkurencji (koszty w branży powinny być mniej więcej zbliżone, choć oczywiście nie identyczne), można obliczyć, jaki narzut pozwala na zajęcie pozycji na rynku.
W przypadku ustalania cennika usług, gdzie nie ma materiałów generujących koszty, należy zwrócić uwagę na podstawowy koszt pracy. Jego szacowanie jest trudne i może wiązać się albo a wnikliwą analizą cenników konkurencji, albo z przyjęciem pewnych wartości a priori i późniejszej korekcie ich do poziomu rynkowego.
Należy sprawdzić, czy istnieją sposoby optymalizacji kosztów. Bardzo często ceny utrzymują się na wysokim poziomie ze względu na wysoki koszt, a nie marżę. Manipulacja kosztami jest sposobem na obniżenie ceny i utrzymanie rentowności.

Biznesplan i jego znaczenie

Przyjęło się, że biznesplany pisze się tylko przy próbie dywersyfikacji działalności albo przed złożeniem wniosku o kredyt. Nie jest to właściwe podejście. Biznesplan powinien być podstawowym dokumentem w firmie na każdym etapie jej działalności. To w biznesplanie określa się cele, horyzont czasowy i środki realizacji celu, jest więc to dokument, na podstawie którego można określać, czy firma rozwija się zgodnie z założeniami, a jeśli nie, to na jakim etapie pojawiają się problemy.
Warto o pomoc w przygotowaniu biznesplanu poprosić doradców firmowych – doradztwo finansowe to nie wszystko, ale dobry księgowy ma szersze spojrzenie na sprawę niż sam przedsiębiorca i czasem spojrzenie na biznesplan z zewnątrz pozwala szybko wskazać oczywiste błędy.
Oczywiście biznesplany wewnętrzne od tych związanych z finansowaniem różnić się będą dosyć znacznie, ponieważ te pierwsze nie muszą skupiać się jedynie na wartościach materialnych, niemniej jednak w każdym przypadku biznesplan należy potraktować jako swoista mapę, checklistę rozwojową, a nie tylko dokument sporządzany „dla kogoś na zewnątrz” organizacji.

Jak założyć firmę i dalej ją rozwijać? Przyjdź do biura księgowego Rudiger Finance specjaliści z tej dziedziny pomogą i doradzą.

Zapoznaj się również z Obowiązkami Pracodawcy – to kluczowa kwestia podczas prowadzenia własnej działalności. Kliknij TUTAJ.

© 2008-2023 Biuro Rachunkowe - RUDIGER BI P.S.A.

realizacja: estinet.pl